1. Maatschappelijke gegevens
Naam : Intergemeentelijke vereniging voor duurzaam afvalbeheer regio Mechelen, afgekort IVAREM.
Rechtsvorm : Intergemeentelijke vereniging voor duurzaam afvalbeheer regio Mechelen, I 2. Publiekrechtelijke rechtspersoon die de rechtsvorm van opdrachthoudende vereniging overeenkomstig het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 heeft aangenomen.
2. Algemene Vergadering
Het decreet van 22 december 2017 houdende het lokaal bestuur (DLB) voorziet dat minstens 2 x per jaar een algemene vergadering wordt samengeroepen. Voor 1 juli, voor de goedkeuring van de jaarrekening, de kwijting van de bestuurders en de bespreking van de activiteiten van het voorbije jaar en in het laatste trimester voor de bespreking van de begroting en de te ontwikkelen activiteiten voor het komende jaar.
Bijkomend kunnen nog bijzondere algemene vergaderingen worden samengeroepen.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Het maximum aantal vertegenwoordigers is statutair vastgelegd in functie van het inwonersaantal en het aandeel in het kapitaal.
Gemeenten | Maximaal aantal vertegenwoordigers op algemene vergadering |
Berlaar | 2 |
Bonheiden | 2 |
Duffel | 2 |
Lier | 3 |
Mechelen | 4 |
Putte | 2 |
Puurs-Sint-Amands | 2 |
Sint-Katelijne-Waver | 2 |
Willebroek | 2 |
Indien je als burger interesse hebt om (het openbare deel) van de Algemene Vergadering (AV) bij te wonen, kan dat op voorwaarde dat je een e-mail stuurt naar secretariaat@ivarem.be. Het secretariaat van IVAREM bezorgt je dan een uitnodiging.
Opgelet: het is verboden om je als burger te mengen in discussies die de leden voeren.
3. De Raad van Bestuur
De raad van bestuur bestaat uit gemeenteraadsleden van de aangesloten gemeenten. Zij bepaalt het beleid van de intergemeentelijke vereniging. Op 15 maart 2019 telde de raad van bestuur 16 leden.
De samenstelling luidt als volgt:
Stemgerechtigde leden (artikel 434 §1DLB):
Koen Anciaux | raadslid | Mechelen | voorzitter |
Sylke Pex | raadslid | Sint-Katelijne-Waver | eerste ondervoorzitter |
Marc Franquet | raadslid | Lier | tweede ondervoorzitter |
Jos Hellemans | schepen | Duffel | deskundige |
Ingeborg Van Hoof | schepen | Berlaar | bestuurder |
Mieke Van den Brande | schepen | Bonheiden | bestuurder |
Eddie Bormans | schepen | Bornem | bestuurder |
Ivo Andries | schepen | Lier | bestuurder |
Patrick Princen | schepen | Mechelen | bestuurder |
Rina Rabau | raadslid | Mechelen | bestuurder |
Jeroen De Cuyper | schepen | Putte | bestuurder |
Anne De Ron | schepen | Puurs-Sint-Amands | bestuurder |
Bavo Anciaux | schepen | Willebroek | bestuurder |
Leden met raadgevende stem op voordracht van de gemeenten (art. 440 DLB):
Koen Kerremans | raadslid | Berlaar | raadgevend lid |
Stefaan Deleus | raadslid | Mechelen | raadgevend lid |
Geert Marrin | raadslid | Lier | raadgevend lid |
Woont de vergadering van de raad van bestuur bij: Secretaris en algemeen directeur IVAREM, Vincent Volckaert.
4. Presentiegelden
De leden van de raad van bestuur ontvangen presentiegeld. De presentiegelden zijn conform titel II artikel 11 van het Besluit van de Vlaamse Regering houdende de bezoldigingsregeling van de lokale en provinciale mandataris. In de praktijk betekent dit dat de bestuurders hetzelfde presentiegeld als voor het bijwonen van een gemeenteraad ontvangen.
Maximaal 18 vergaderingen per jaar kunnen vergoed worden.
Beknopt overzicht genomen beslissingen
Artikel 466 van het decreet Lokaal Bestuur (DLB) bepaalt dat de voorzitter van de raad van bestuur van de opdrachthoudende vereniging via de website van de vereniging een lijst bekendmaakt van de besluiten van de bestuursorganen met een beknopte omschrijving van de daarin geregelde aangelegenheden. Dit binnen de 10 dagen nadat de besluiten zijn genomen.
Persoonsgebonden informatie (bescherming van de persoonlijke levenssfeer als uitzondering in het decreet openbaarheid van bestuur) wordt niet opgenomen in de overzichtslijst.
Oudere overzichtslijsten kunnen op aanvraag bekomen worden. Neem hiervoor contact op met Luc Poot (luc.poot@ivarem.be). Het directiecomité werd opgeheven op 15-03-2019.
RAAD VAN BESTUUR
ALGEMENE VERGADERING
DIRECTIECOMITE