Waarom stijgt de vaste afvalbijdrage?
De vaste afvalbijdrage stijgt voornamelijk door hogere operationele kosten. Denk aan stijgende lonen, brandstofprijzen, onderhoudskosten en nieuwe diensten zoals de gft-inzameling. Daarnaast zijn ook de kosten voor afvalverwerking toegenomen, onder andere door strengere wetgeving.
Daarnaast werd er geen verhoging of indexering van de vaste afvalbijdrage doorgevoerd sinds 2020. Indien tijdens deze periode wél indexeringen waren toegepast, zou dat bedrag overeenkomen met het bedrag dat nu in rekening wordt gebracht.
Stijgen de verminderingen voor alleenstaanden en gezinnen met kinderen mee?
Ja. Bij het bepalen van de vaste afvalbijdrage wordt meer rekening gehouden met de financiële draagkracht van gezinnen. Er zijn dus extra verminderingen voorzien:
Alleenstaanden krijgen een korting van € 16.
Gezinnen met minderjarige kinderen krijgen € 4 korting per kind, met een maximum van € 12 per gezin.
Welke verminderingen bestaan er en hoe krijg ik die?
Er zijn drie types verminderingen op de vaste afvalbijdrage:
Voor alleenstaanden: € 16 korting per gezin.
Dit geldt voor wie op 1 januari alleen woont of een éénoudergezin vormt met enkel minderjarige kinderen.
Onder "alleenstaand" verstaan we één meerderjarige met of zonder minderjarigen (geen rekening met verwantschap).
Voor gezinnen met minderjarige kinderen: € 4 per kind, met een maximum van € 12 per gezin.
Een kind is minderjarig als het op 1 januari nog geen 18 is.
Voor gezinnen met recht op verhoogde tegemoetkoming in de ziekteverzekering: € 32 korting per gezin.
Dit wordt automatisch toegekend op basis van gegevens van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid.
Deze kortingen worden automatisch verrekend op je aanslagbiljet, op basis van gegevens uit het Rijksregister en de Kruispuntbank.
Ik heb recht op een vermindering maar die staat niet op mijn aanslagbiljet van de vaste afvalbijdrage. Wat nu?
IVAREM haalt haar gegevens van de Kruispuntbank Sociale Zekerheid en het Rijksregister. Heb je recht op vermindering maar is dit niet verrekend? Bezorg IVAREM dan voor 30 september van het belastingjaar een officieel document waar de startdatum van je verhoogde tegemoetkoming op vermeld staat.
Waarom alleen een korting voor minderjarige kinderen?
Grotere gezinnen produceren meer afval en betalen automatisch meer via de variabele tarieven. Om te vermijden dat deze gezinnen dubbel betalen, krijgen ze een extra vermindering op de vaste afvalbijdrage.
We hebben geen toegang tot fiscale gegevens van gezinnen, en baseren ons daarom op informatie uit het Rijksregister en de Kruispuntbank. Om de vermindering eerlijk toe te passen, werd de grens op 18 jaar gezet — het einde van de leerplicht.
Hoe wordt de vaste afvalbijdrage geïnd bij de burgers?
De vaste afvalbijdrage wordt bij ieder gezin geïnd via een apart aanslagbiljet dat je per post of via Doccle ontvangt.