Wil jij ook een sorteerproject starten op het werk? Wij helpen je op weg voor een geslaagde actie!
Hoe, waar, wat beginnen? Bekijk wat de mogelijkheden zijn om de volgende zaken te garanderen: engagement, monitoring, optimale sorteerinfrastructuur, betrokkenheid en logistiek.
- Starten met sorteren start met ENGAGEMENT. Twee ‘bedrijfsgrondstoffen’ zijn hierbij van uiterst belang: tijd en budget. Spreek de directie van je bedrijf of organisatie aan zodat ze mee hun schouders onder dit project kunnen zetten en dat de draagkracht zo groot mogelijk wordt.
- Verzamel vervolgens zoveel mogelijk informatie over het huidige afvalverbruik. Meer concreet zou de verschillende afvalsoorten, het doelpubliek (medewerkers en/of bezoekers) en sorteerplaatsen in kaart moeten worden gebracht. Dit moet dan verder via MONITORING worden opgevolgd via concrete doelstellingen.
- Qua INFRASTRUCTUUR is het heel eenvoudig: kies de juiste afvalbakken en stel ze slim op. Waar is er veel ‘verkeer’? Stel daar sorteereilandjes op met bakken wiens grootte afgestemd is op de gemiddelde hoeveelheid afval.
- Een goed plan kan enkel door goede communicatie. Zorg dus zeker voor de nodige BETROKKENHEID binnen de organisatie. Maak niet alleen goede afspraken en breng de nodige personen op de hoogte, maar zoek naar andere enthousiastelingen om het project mee met jou te trekken.
- Tenslotte kies je best voor een professionele ophaler (LOGISTIEK). IVAREM kan je partner hierin zijn. Mocht je vragen hebben, bel gerust even naar onze collega’s van de infolijn op het gratis nummer 0800/90.441. Zij kunnen samen met jou de mogelijkheden bespreken.
Veel succes!