FAQ

Thema:



  • Ik ben lid van een vereniging of school. Kunnen wij ook toegang krijgen tot het recyclagepark?

    Ja. Verenigingen en scholen kunnen een toegangsbadge verkrijgen mits het indienen van de gevraagde formulieren en het betalen van € 10,00. Voor meer uitleg kan u terecht op info@ivarem.be.

     



  • Ik kan mijn afvalstof niet vinden
    Indien uw afvalstof niet in de sorteergids staat kan u via het contact formulier deze vraag aan ons doorgeven. Wij hopen u een antwoord te geven op uw vraag.

  • Afgedankte elektrische en elektronische apparaten (AEEA)

     Op het recyclagepark kan je enkel  huishoudelijke apparaten inleveren. Twijfel je of een toestel een huishoudelijk of een professioneel toestel is? Neem een kijkje de apparatenlijst van Recupel via www.recupel.be.

    • Koel- en vriestoestellen

      Koelkasten, diepvriezers, airco's, ..

     

    • Beeldbuishoudende toestellen

      TV-toestellen, monitors, computerschermen, ..

     

    • Groot witgoed

      Alle grote toestellen uit metaal (behalve koel- en vriestoestellen): fornuizen, wasmachines, droogkasten, waterverwarmers, zonnebank, ..

     

    • Klein wit- en bruingoed
      • Klein witgoed: grill, microgolfoven, dampkap, kookplaten, zaklampen
      • Klein bruingoed: alle radio-, video- en hifi-apparaten, uitgezonderd beeldschermen,
      • Kleine huishoudelijke apparaten: waterkoker, scheerapparaat, broodrooster, stofzuiger, strijkijzer, wafelijzer,
        Opmerking: Stofzuigerzak dient thuis te worden verwijderd en gedeponeerd bij het huisvuil.
      • Elektrische en elektronische gereedschappen: Boormachine, zaagmachine,
      • Documenten- en gegevensverwerkingsapparaten:printers, centrale verwerkingseenheden van computers, telefoon- en faxapparaten, kopieerapparaten,
        Opmerking: Toner e.d. dienen te worden verwijderd en aangeboden als KGA.

     



  • Asbest (hechtgebonden)

     

    Asbestplaten, bloembakken, singels, buizen,...

    Opmerking: Kleine stukken asbest (wat past in een zak van 60 liter) moet verplicht verpakt aangevoerd worden.

    Opmerking! 

     Ieder gezin mag jaarlijks 1m³ asbestcement gratis naar het containerpark brengen. Brengt u meer, dan betaalt u € 7,50 per begonnen m³.

     Opgelet! Asbestcement is een gevaarlijk materiaal. Niet breken, zagen, boren,... Stukken zo intact en voorzichtig mogelijk demonteren en afvoeren naar containerpark.  Bij voorkeur bevochtigen zodat stofvorming wordt tegengegaan.

    Brochure Asbest in en om het huis (3MB)

     



  • Autobanden

     

    Alle rubberbanden (met of zonder velg) behalve tractorbanden en banden van industriële voertuigen kunnen gratis aangevoerd worden met een beperking van 4 banden per gezin per jaar.

    Voor vrachtwagen geldt een beperking van 1 band per gezin per jaar.
     

    KMO's kunnen deze banden ook gratis naar de KMO-parken brengen (Duffel, Lier, Mechelen Noord en Putte)
     

    Verboden:

    • tractorbanden
    • banden van indrustriële voertuigen

     



  • Batterijen en accu’s

     

    • Droge batterijen =

         staafbatterijen, knoopcelbatterijen, herlaadbare batterijen, ...

     

    • Natte batterijen =

          accu's van auto's,...



  • DIFTAR op alle afvalfracties?

    Het principe “de vervuiler betaalt” zou moeten gelden voor alle afvalfracties. Het is belangrijk om te weten dat het verwijderen van afval, in welke vorm ook, altijd geld kost. En de uiteindelijke rekening voor de afvalverwerking zal altijd betaald worden door de burger, ook indien er rechtstreeks niets aangerekend wordt. Want indien de burger er niet direct en volledig voor betaalt, zal dit gefinancierd moeten worden door de gemeenschap vanuit de algemene middelen. De burger draait er dus altijd voor op.

    Het nadeel is echter dat de burger geen rechtstreekse stimulans tot afvalvoorkoming voelt indien de kosten voor de verwijdering van zijn/haar afval niet rechtstreeks aangerekend wordt.

    DIFTAR voor Restafval dat opgehaald wordt
    Wanneer we op deze website spreken over DIFTAR, bedoelen we uitsluitend de toepassing ervan op huis-aan-huisophalingen. Hoe het DIFTAR-systeem in de praktijk werkt, wordt uitvoerig beschreven onder de titel “Hoe werkt Difar?”.


    DIFTAR op de Containerparken
    Voor enkele fracties moet er op de containerparken reeds een bijdrage betaald worden. Zo moet men een bijdrage betalen voor het grofvuil, steenpuin, sloophout ... dat aangeboden wordt op de containerparken.



  • Frituurolie en –vet

     

    Plantaardige of dierlijke frituuroliën en –vetten, plantaardige of dierlijke fondue-olie.

    Opmerking:

    • Maximaal 25 liter per bezoeker en per dag
    • Het vet of de olie worden met verpakking in de container gedeponeerd
    • Grotere hoeveelheden mogen enkel aangevoerd worden nadat de parkopzichter hiervoor op voorhand toestemming heeft gegeven.

     Firtuurolie- en vetten kunnen perfect gerecycleerd worden! Breng ze dus zeker naar het containerpark!

    Klik om het stripverhaal te downloaden.

     

     



  • Gasflessen
    Hervulbare en geperforeerde gasflessen:

    • Gasflessen van industriële gassen (vb. Helium) : via  Essenscia
    • Butaan- en gasflessen en hervulbare campingazflessen: via Febupro
    • Geperforeerde campingazcartridges: bij oude metalen op containerpark

    Kan u niet meer achterhalen wie de gasleverancier is? Lege gasflessen kan u ook naar het recyclagepark brengen. De gasfles moet leeg zijn en de ontdaan zijn van de kop.

    Meer informatie 0800 90 441.



  • Gasontladingslampen

     

    Gasontladingslampen zoals TL-lampen, TL-LEDlampen, kwikdamplampen en spaarlampen

     

    Opmerking

    • maximaal 25 per dag

     

    Verboden:

    • halogeenlamp (restafval), gloeilamp (restafval),LED-lampen (restafval), gebroken TL-lampen of spaarlampen (KGA)


  • Glazen flessen en bokalen

     

    Glazen flessen, flacons, drinkglazen en ampules

     

    Opmerking

    • leeg
    • zonder dop of deksel
    • wit en gekleurd gescheiden

     

    Verboden

    • porselein of keramiek
    • gloeilampen
    • TL-lampen
    • hittebestendig glas
    • spiegels

     



  • Groenafval

     

    Gras, haagscheersel, onkruid, bladeren, teeltresten uit de groententuin (aardappelloof, koolbladeren) ,…

     

    Verboden:

    • keukenafval, mest (duiven, paarden, konijnen, …), groenafval met verontreinigingen zoals stenen, aarde, plastiek, beton, …

     

    Opmerking:

    • het groenafval dient VERS te worden aangevoerd (max. 2 dagen oud)

     



  • Grofvuil

     

    Afvalstoffen die door hun aard, hoeveelheid, omvang of gewicht niet kunnen meegegeven worden in het recipiënt voor de normale huisvuilophaling (huisvuilzak of huisvuilbak). 

    Te betalen:

    • grofvuil: € 10,00 per begonnen kwart m³ (0,25m³)
    • zetels en zitbanken: kunnen bij grof vuil gedeponeerd worden aan een tarief van € 10,00 per zit.

     

    Verboden:

    • alle afvalstoffen die selectief worden ingezameld
    • afvalstoffen die kunnen meegegeven worden met de normale huisvuilophaling en afkomstig zijn van het dagelijkse huishouden.

     



  • Grond

     

    Zwarte grond, teelaarde, graszoden,...

     

    Opmerking

    • stenen groter dan een baksteen moeten verwijderd worden
    • zwarte grond wordt enkel ingezameld op alle recyclageparken uitgezonderd Bonheiden.

     

    Verboden

    • teelresten
    • haagscheersel
    • steenpuin
    • verontreinigde zwarte grond (bv met mazout)

     

    Tarief

    €7,50 per begonnen m³. Een kleine hoeveelheid (via draaikrans) is gratis. Per bezoek kan 1 maal een kleine hoeveelheid gratis worden aangeboden.



  • Herbruikbare voorwerpen

    Gebruiksvoorwerpen zoals meubelen, toestellen,… in goede staat zodat ze nog kunnen verkocht worden door de kringloopwinkelsin uw buurt.

    Opmerking:

    • Raadpleeg de parkopzichter alvorens voorwerpen in de container voor kringloopgoederen te deponeren.

    U kan deze goederen ook rechtstreeks aanleveren bij een kringloopwinkel. Indien gewenst worden de herbruikbare goederen ook thuis opgehaald door de kringloopwinkel.
     

    • Bonheiden, Sint-Katelijne-Waver en Mechelen:
      Kringloopateljee, Dijle 8 te 2800 Mechelen
      Tel.: 015/26.12.53
       
    • Willebroek:
      WRAK, Dendermondsestweenweg 207 te 2830 Willebroek
      Tel.: 03/866.17.07
       
    • Duffel en Lier:
      Opnieuw en Co, Hondiuslaan 46, 2570 Duffel
      Tel.: 03/488.38.83
       
    • Bornem, Sint-Amands en Puurs
      De Schakel, Stationstraat 1, 2870 Puurs
      Tel.: 03/899 40 32

     

    • Berlaar en Putte:
      De Kringwinkel Krinkel, Noordstraat 25 te 2220 Heist-op-den-Berg
      Tel.: 015-24 50 10

     



  • Hoe kan ik betalen op het DIFTAR-recyclagepark?

    Het DIFTAR-recyclagepark is uitgerust met een betaalzuil.

    In de loop van november 2012 veranderen de betaalmogelijkheden. Na de omschakeling kan u op het recyclagepark betalen met bankkaart en kredietkaart. 

    Opgelet! Cash geld wordt niet aanvaard.



  • Hoe kan men een gezinscontainer proper houden?

    U deponeert uw afval best niet rechtstreeks in de container. De meeste gezinnen maken gebruik van kleine plastic zakjes om hun afval in te zamelen en deponeren de zakjes dan in hun container. Op die manier blijft deze proper.

    Indien u afval hebt dat bijkomend geurhinder kan veroorzaken, is het aangewezen dit te 'verpakken' in bijvoorbeeld een lege broodzak, beenhouwerpapier,...U kan ook enkele vellen krantenpapier op de bodem van de container plaatsen. Zij absorberen het vocht en beletten dat het afval blijft kleven.Mocht de container toch vuil worden, dan kan u ze reinigen met een sopje.



  • Hoe krijg ik toegang tot de betalende zone op het recyclagepark?
    Om toegang te krijgen tot de betalende zone moet u eerst betalen aan de betaalzuil.
    De informatie wordt opgeslagen op uw elektronische identiteitskaart of op uw toegangskaart.

    Hiermee kan u de slagboom of de draaikrans van de betalende zone openen. Indien u met de wagen komt, kiest u voor een toegang via de slagboom. Hebt u maar weinig afvalstoffen (norm= wat u normaal kan dragen) die op de betalende zone horen, dan kan u kiezen voor een toegang via de draaikrans.

    Vanaf 18/7/2011 kan elk gezin 1 maal per bezoek gratis een kleine hoeveelheid afval op de betalende zone deponeren. De toegang gebeurd via de draaikrans.

  • Hoe krijg ik toegang tot het recyclagepark?
    De DIFTAR-recyclageparken zijn uitgerust met een nieuw toegangssysteem op basis van de elektronische identiteitskaart. Om toegang te krijgen tot het recyclagepark, steekt  u uw elektronische identiteitskaart in de zuil.




    Scholen en verenigingen, gemeentediensten,.... vragen een toegangskaart (€ 10) aan via de gratis infolijn 0800 90 441.
     




    Zijn al uw gratis bezoeken op of woont u niet in het werkingsgebied van IVAREM maar u hebt er wel een eigendom,... dan kan u het recyclagepark betreden mits aankoop van een bezoek.

  • Hoe moet ik inschatten hoeveel m³ afval ik bijheb?
    Bij aanhangwagens en autokoffers kan via de simpele formule lengte x breedte x hoogte het volume berekend worden.

  • Hoe sorteer ik mijn afval?

    Goed sorteren is heel erg belangrijk.

    Klik op sorteergids en typ uw afvalstof in. U ziet dan meteen bij welke fractie het hoort.



  • Hoe vaak kan ik terecht op het recyclagepark?

    U kan tweemaal per dag terecht op het DIFTAR-recyclagepark. Indien u zich een derde keer aanbiedt, zal de slagboom gesloten blijven.

    U kan dagelijks in totaal  2 m³ afvalstoffen naar het recyclagepark brengen.
    Elk gezin heeft recht op 28 gratis bezoeken aan het recyclagepark. Wanneer deze opgebruikt zijn, kan u nog steeds op het park terecht maar moet u een toegangsbeurt kopen. Deze kost € 5,00 per bezoek.

    Opgelet! De beurten zijn toegekend aan het gezin. Ongeacht wie van de gezinsleden op het recyclagepark komt, wordt er een beurt van het gezin afgetrokken.



  • Ik ben al 28 keer op het recyclagepark geweest in 1 jaar. Kan ik nog afval naar het recyclagepark brengen?
    Bent u al 28 maal geweest, dan kan u nog op het recyclagepark mits € 5,00 per bezoek te betalen.

  • Ik ben de badge voor het ondergronds collectief systeem verloren. Wat moet ik doen?

    Bij verlies, defect of diefstal van de badge neemt u zo snel mogelijk contact op met de gratis infolijn 0800 90 441.

    In geval van verlies of vrijwillige beschadiging van de badge zal en 12,00 euro voor de vervanging worden aangerekend.

     



  • Ik bied 0,25 m³ steenpuin aan. Ben ik verplicht dit in 1 keer met de wagen in de betalende zone te rijden of mag ik in verschillende keren door de draaikrans naar de betalende zone gaan?

    Elk gezin heeft per bezoek 1 maal het recht om gratis een kleine hoeveelheid afval op de betalende zone te deponeren. Met een kleine hoeveelheid afval wordt een hoeveelheid bedoelt die op een normale manier door een persoon kan gedragen worden. Het is wel de bedoeling dat u dit dan zelf  draagt en NIET dat u het over de afsluiting doorgeeft aan een helper die zich op de betalende zone bevindt.

    Kan u de hoeveelheid niet in een keer door een draaikrans dragen, dan moet u via de slagboom gaan. Hiervoor betaalt u € 7,50.

  • Ik bied een halve m³ asbestcement en een halve m³ grof vuil aan. Hoeveel moet ik betalen?

    Ieder gezin mag 1m³ asbestcement per jaar gratis naar het containerpark brengen.
    Brengt u meer dan betaalt u € 7,50 per begonnen m³

    Voor grofvuil geldt het volgende tarief : 10 euro per begonnen 1/4 m³

  • Ik bied een halve m³ steenpuin en 1 m³ groenafval aan. Hoeveel zal ik moeten betalen?
    Groenafval is een gratis fractie. U hoeft hier dus geen rekening mee te houden in het bepalen van het volume van betalende fracties.

    Aangezien u wel moet betalen voor steenpuin én het tarief op €7,50 per begonnen m³ is gezet, moet u € 7,50 euro betalen.

  • Ik bied een halve m³ steenpuin en een halve m³ sloophout aan. Hoeveel zal ik moeten betalen?

    Om het te betalen bedrag te bepalen, wordt eerst het volume bepaald van alle fracties waarvoor moet betaald worden. In dit geval wordt en in totaal 1m³ afval aangeboden en zal er dus  € 7,50 moeten betaald worden.



  • Ik bied enkele stenen en enkele planken aan. Ik kan deze gemakkelijk samen door de draaikrans naar de betalende zone brengen. Hoeveel moet ik betalen?
    Vanaf 18/7/2011 mag elk gezin 1 maal per bezoek gratis een kleine hoeveelheid afval deponeren op de betalende zone.

    U hoeft voor deze fracties dus niets te betalen.




  • Ik bied grofvuil aan (0,1 m³) en steenpuin (0,15 m³). Het totale volume is 0,25 m³. Mag ik beide fracties bij het grofvuil deponeren?
    Neen. Volgens de milieuwetgeving moet afval dat gerecycleerd of herbruikt kan worden, apart worden ingezameld. Met uitzondering van grofvuil en asbestcement worden alle fracties op het containerpark gerecycleerd of nuttig toegepast.

    In dit geval zal u € 10,00 moeten betalen voor het grofvuil en € 7,50 voor het steenpuin.

  • Ik heb een vraag die niet in deze lijst voorkomt!
    Voor een antwoord op uw vraag kan u bellen naar de gratis infolijn 0800 90 441 of e-mailen naar info@ivarem.be

  • Ik heb meer afval dan in mijn container past, wat nu?

    Indien u door een feestje of een schoonmaak meer afval hebt dan in de container past, kan u 3 dingen doen:

    1. Sla het afval apart op en bied het aan bij de volgende inzameling
    2. Koop een piekzak bij de gemeente. Deze zak zet u dan naast uw volle container buiten op de dag van inzameling.
    3. Ga naar een pieksysteem in uw gemeente. Elk collectief systeem kan gebruikt worden als pieksysteem, mits u beschikt over een toegangskaart van IVAEM. Deze kaart kan u aanvragen via 0800 90 441. U betaalt een éénmalige kost van € 12 voor de aanmaak en verzending. De kaart wordt gekoppeld aan uw provisierekening. De tarieven van de ondergrondse systemen kan u terugvinden via http://www.ivarem.be/diftarinuwgemeente.html.

     



  • Ik verhuis. Wat nu?
    Neem steeds contact op met de gratis infolijn 0800 90 441.

    Samen met u spreken we af tot wanneer u de container of de badge kan gebruiken. Daarna sluit IVAREM de container of de badge af.
     
    Afhankelijk van uw nieuwe woonplaats, zal IVAREM het saldo van uw DIFTAR-rekening overdragen aan uw nieuwe adres of terugstorten op uw rekening.

    Laat de container proper en leeg achter voor de volgende bewoner.







  • Ik wil graag als bedrijf een afvalcontainer huren.

    U kan als bedrijf in een DIFTAR -gemeente en Mechelen afvalcontainers huren bij IVAREM voor restafval, papier & karton en PMD.

    U kan kiezen uit drie volumes:

    • 360 l (enkel huisvuil) 
    • 770 l
    • 1100 l

    Meer informatie over de tarieven, leveringstermijn en de overeenkomst bekomt u via het gratis nummer 0800 90 441.



  • Incontinentiemateriaal

     

    Luiers en incontinentiemateriaal

     

    Opmerking:

    • incontinentiemateriaal wordt enkel op de recyclageparken van Berlaar, Bonheiden, Duffel, Lier, Willebroek en Putte ingezameld.
    • het incontinentiemateriaal moet aangeleverd worden in speciale zakken die te koop zijn op het recyclagepark.
    • De zakken (10 stuk van 30 l) kosten in Berlaar, Duffel en Lier kosten €7,50 en in Bonheiden, Putte en Willebroek kosten ze €10,00.

    Verboden:

    • hygiënische verbanden
    • restafval
    • baxters
    • urineopvangzakken

     



  • Is DIFTAR een nieuw afvalbeleid?

    DIFTAR is een financieel instrument dat als doel heeft de afvalkosten zo correct mogelijk door te rekenen en de bevolking financieel te stimuleren tot afvalpreventie en een nog beter sorteergedrag. Naarmate een gezin meer afval voorkomt en beter sorteert, zal het met DIFTAR minder moeten betalen. Deze redenering geldt echter alleen als voldaan is aan een aantal voorwaarden.

    Een eerste voorwaarde is dat de burgers er doordrongen van zijn dat ze door een gepast afvalgedrag hun afvalrekening kunnen beperken.
    Een tweede voorwaarde is dat de burgers weten hoe ze afval kunnen voorkomen en hoe ze moeten sorteren.
    Tenslotte moeten ook de faciliteiten aanwezig zijn om deze kennis van afvalvoorkoming en sorteren in de praktijk te brengen.
     

    IVAREM heeft met de aangesloten gemeenten reeds vele jaren geïnvesteerd in sensibilisatie en communicatie rond afvalpreventie. Het doel van deze beleidsinstrumenten is om de burgers op een dusdanige manier bewust te maken van de afvalproblematiek dat hun attitudes in een milieuvriendelijke richting evolueren. Deze aanpak werkt want in Vlaanderen is het werkingsgebied van de intergemeentelijke vereniging IVAREM het enige waar zowel het restafval als de totale hoeveelheid huishoudelijk afval afnemen.

    DIFTAR op zich is geen afvalbeleid. Wel kan DIFTAR een nuttige component zijn in het geheel van maatregelen om het afvalgedrag van de burger in een gewenste richting te stimuleren.



  • Is DIFTAR iets nieuw?

    Tot op zekere hoogte is het reeds toegepaste ophaalsysteem met de “dure” huisvuilzak een DIFTAR-systeem : hoe meer zakken je aanbiedt, hoe meer je moet betalen. De invoering van dit DIFTAR-systeem heeft, in combinatie met een doordacht preventiebeleid, de hoeveelheid restafval in het IVAREM-werkingsgebied duidelijk doen afnemen.

    De stimulans die van het huidige systeem uitgaat, is beperkt omdat huisvuilzakken veelal samen met andere consumptieproducten worden aangekocht. Het gevolg is dat de burger geen goed zicht heeft op zijn/haar uitgaven voor huisvuilverwijdering. Van een duurdere huisvuilzak gaat er dus geen sterke prikkel uit om deze kosten te drukken door afval te voorkomen. Bovendien blijken de aangeboden hoeveelheden per zak sterk te verschillen. Deze huisvuilzakken zijn dan ook geen correcte aanrekening van de afvalkosten. 

    Bij een geïnformatiseerd DIFTAR-systeem krijgt de burger een nauwkeurig overzicht van de hoeveelheid afval die hij/zij ter verwijdering heeft aangeboden en de kosten die hieraan verbonden zijn, en dit over een langere termijn van bijvoorbeeld een jaar. Zulke geïnformatiseerde DIFTAR-systemen worden reeds door verschillende gemeenten in Vlaanderen toegepast. Klik hier voor een overzicht van deze lijst.



  • Is DIFTAR wel fraude bestendig?
    Vóór het ledigen, controleert het systeem of de aangeboden container wel geledigd mag worden.

    Een gemelde gestolen container komt op een zwarte lijst te staan, waarvan dagelijks een geactualiseerde versie in de boordcomputer van de ophaalwagen wordt opgeslagen. Containers op de zwarte lijst mogen niet zondermeer geledigd worden. Dit voorkomt dat iemand een container zou stelen om dan op kosten van de eigenaar zijn afval aan te bieden.

  • Is het wegen van afval wel nauwkeurig?

    Weegsysteem

    De hoeveelheid afval wordt bepaald door het te wegen. Hiervoor wordt de container gewogen vóór en na de lediging. Het verschil tussen deze twee wegingen is de hoeveelheid afval dat uit de container verwijderd is.

    Voor de weging van containers met een beladingssysteem bestaan er ijkprocedures die erkend zijn door het Ministerie van Economische zaken. Zo een ijkprocedure garandeert dat systematische afwijkingen van de wegingen uitgesloten zijn.

    Om de beïnvloeding van de weging door toevallige omstandigheden te minimaliseren, worden tijdens de hefbeweging meerdere wegingen uitgevoerd. Op basis van deze metingen wordt een gemiddelde bepaald. Zulk een gemiddelde is een betrouwbare maat omdat afwijkende metingen op deze manier geneutraliseerd worden.

    De meetfout van de huidige meetsystemen is kleiner dan 500 gram.In de praktijk betekent dit dat een gewicht dat wordt geregistreerd als bv 17,500 kg in werkelijkheid ligt tussen 17,250 en 17,750 kg.



  • Kaarsvet

    Alle zuivere kaarsresten of kaarsresten in terra cotta, plastieken, stenen/betonnen, ijzeren … houder.

     

    Opmerking

    • Theelichtjes, kandelaars en kaarsresten in een glazen houder of op/aan een spiegel horen niet bij de kaarsresten thuis.

     

     



  • Kan ik grofvuil aan huis laten ophalen?

    Opmerking!

    • Sowieso kan u met grofvuil terecht op het containerpark van uw gemeente.  Voor de aanvoer van grofvuil wordt een tarief van € 10 per begonnen 0,25 m³ gerekend.

     
    Regeling in Berlaar, Bonheiden, Bornem, Duffel, Lier, Mechelen, Sint-Amands,Sint-Katelijne-Waver en Willebroek

    Vooraf een afspraak maken via 0800 90 441.
    U betaalt 20 euro/adres en 0,39 euro/kg.
    Hier vindt u een overzicht van de afvalstoffen die aan huis worden opgehaald.

    Regeling in Puurs
    Ophaling op vaste dagen. Kijk op de afvalkalender.
    Maak vooraf een afspraak via 03 890 76 76
    U mag maximaal 4 m³ aanbieden
    U betaalt 30 euro per m³

    Regeling in Putte
    Ophaling op vaste dagen. Kijk op de afvalkalender.
    Vooraf een afspraak maken via 015 76 78 95.
    U betaalt 20 euro per begonnen m³.



  • Kan ik mijn DIFTAR-verbruik opvolgen?

    U kan op drie manieren uw DIFTAR-verbruik opvolgen:

    1. Via uw afvalfactuur: de afvalfactuur wordt opgestuurd bij elke betalingsuitnodiging voor het aanzuiveren van uw provisie

    2. Via de gratis infolijn 0800 90 441: onze medewerkers kunnen u informeren over uw saldo

    3. Via de website: u kan zelf, via deze website uw saldo raadplegen.  Klik op saldo voor meer informatie.

     



  • Kan ik nog betalen met jetons op het recyclagepark?
    Neen. Op geen enkel recyclagepark van IVAREM worden nog jetons aanvaard.

    U kan met bankkaart en kredietkaart betalen.

  • Kan ik nog een afvalkalender verkrijgen?

    De afvalkalenders zijn, zolang de voorraad strekt, te verkrijgen op de milieudienst van uw gemeente.
    Ook op het containerpark van uw gemeente ligt een kleine voorraad.

    Via de site van IVAREM kan u de afvalkalender digitaal raadplegen via ophaalkalender of kan u ze downloaden.

    U kan ook gratis de app Recycle! downloaden via de app store (windows, Iphone en Android).



  • Kan ik nog op het recyclagepark met mijn huidige badge?
    Neen, alle recyclageparken van IVAREM werden voorzien van een nieuw toegangssysteem op basis van de elektronische identiteitskaart.

    Om toegang te krijgen tot het park moet u uw elektronische identiteitskaart in de zuil steken.

    Scholen, verenigingen, gemeentediensten... kunnen nog een toegangsbadge aanvragen (€ 10,00) via de gratis infolijn 0800 90 441.

  • Kan ik van volume van container veranderen?

    Het is mogelijk om van containervolume te veranderen. U neemt hiervoor contact op met de gratis infolijn 0800 90 441. Op de afgesproken dag plaatst u de container, leeg en gereinigd, aan de straatkant voor 08.00 u. IVAREM pikt de oude container op en zet de nieuwe af.

    De eerste containerwissel is gratis. Voor de volgende wissels worden kosten aangerekend die van uw provisierekening zal afgetrokken worden.



  • Klein Gevaarlijk Afval (KGA)

     

    Verf, lijm, spuitbussen van gevaarlijke producten (insecticiden, verf) of niet-lege spuitbussen (gevaarlijk en niet-gevaarlijk), detergenten, cosmetica, sproeimiddelen,… en andere chemische producten die in de milieubox thuishoren.

    Opmerking:

    • Laat alle producten in de oorspronkelijke verpakking of vermeld de naam van het product op de verpakking waarin het wordt aangevoerd.
    • Geneesmiddelen dient u in te leveren bij uw apotheek.
    • Injectienaalden moeten aangeboden worden in een naaldcontainer (te verkrijgen bij uw apotheek of op het containerpark).

     



  • Met welke fracties kan ik terecht bij een OCT?

    Er bestaan 4 types OCT:

        - restafval
        - PMD
        - papier en karton
        - glas

    Niet alle types zijn overal te vinden! Raadpleeg deze kaart om het dichtsbijzijnde OCT van uw keuze te vinden.

    Om afval restafval en PMD te deponeren dient u te beschikken over een badge en moet u betalen per aangeboden volume. Kijk bij uw gemeente voor de tarieven.

    De OCT voor papier & karton en glas kan u gratis gebruiken.



  • Moet er ook betaald worden voor het afval dat in de DIFTAR-container achterblijft?
    Neen, u moet niet betalen voor afval dat in de container achterblijft.

    De hoeveelheid afval die aangeboden wordt door de burger wordt bepaald door dit afval te wegen. Hiervoor wordt de container gewogen vóór en na de lediging. Het verschil tussen deze twee wegingen wordt gebruikt om de hoeveelheid afval dat uit de container verwijderd is, te bepalen.

    Afval dat eventueel achterblijft in de container wordt dus niet aangerekend. Enkel het afval dat effectief uit de container is verwijderd, wordt in rekening gebracht.

  • Motorolie

     

    Alle minerale olie

     

    Verboden:

    • antivriesmiddel, remolie, PCB-houdende olie, … (= KGA)

     



  • Oude metalen

     

    • Ferro-metalen: 

                      o.a. fietsen, kachels, metalen meubelen, metalen bedvering,...

     

    • Non ferro metalen:

                      o.a. lood, zink, koper, aluminium,...

     

    Verboden :

    • elektrische en elektronische apparaten
    • gasflessen
    • verpakkingen van KGA

     



  • Papier en karton

     

    Papier en karton van verpakkingen, tijdschriften, kranten, reclamedrukwerk, schrijfpapier, boeken,...

     

    Verboden:

    •  behangpapier, faxpapier, carbon, vervuild papier, cementzakken

     



  • Piepschuim (EPS) – (geëxpandeerd polystyreen)

     

    Piepschuim verpakkingsmateriaal of isolatieplaten, zuiver en wit

     

    Verboden:

    • verontreinigd piepschuim, gekleurd piepschuim, andere kunststoffen.

     



  • Plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen en drankkartons (PMD)

     

    • Plastic flessen en flacons:  drank (water, frisdrank,...), shampoo, douchegel,...
    • Metalen verpakkingen: koekjesdozen, conservenblikken, drankblikjes, schaaltje van voeding, spuitbussen van voedingsmiddelen of cosmetica...
    • Drankkartons: melk, vruchtensappen,...

     

    Opmerking!

    • Niet groter dan 8 liter
    • Goed geledigd, leeggegoten of leeggeschraapt
    • Verpakkingen met hun dop, bijvoorkeur platgedrukt
    • Verplicht aan te bieden in een reglementaire blauwe PMD-zak

     

    Verboden:

    • Alle andere plastic verpakkingen en voorwerpen (zoals potjes, botervlootjes, plastic zakjes, folies ...)
    • Verpakkingen met kindveilige sluiting (bv. corrosieve ontstoppers, WC - ontkalkers ...)
    • Verpakkingen met ten minste één van volgende pictogrammen

         

    • Verpakkingen van insecticiden, onkruidverdelger, mosbestrijding, rattenvergif ...
    • Verpakkingen van motorolie, verf, lak en vernis
    • Aluminiumfolie
    • Piepschuim

     

     



  • Plastics op containerpark

     

    Op het recyclagepark kan je terecht met verschillende soorten plastics:

    • PVC van bouw- en sloopwerken: planchetten, buizen, rolluik,... 
    • Grote Harde kunststoffen: voorwerpen uit harde plastic die groter zijn dan of even groot zijn als een emmer van 10 liter: wasmanden, tuinmeubelen,... 
    • Gemengde plastics:  voorwerpen uit harde plastic die kleiner zijn dan een emmer van 10 liter, potjes, vlootjes, bloempotjes, zakjes, folies,... verplicht verpakt in roze zak (te koop op het recyclagepark)

    Opmerking

    • Plastics dienen zuiver aangevoerd te worden!
    • Meer informatie vindt u onder plastics

     

    Verboden:

    • Plastic verpakking van KGA, plastic landbouwfolies
    • Onzuivere plastics
    • Niet recycleerbare plastics
       



  • Pleegt DIFTAR geen inbreuk op de privacy?

    Net zoals gegevens die verzameld worden door telefoonmaatschappijen of elektriciteitdistributeurs, zullen de gegevens verzameld door een DIFTAR-systeem behandeld worden overeenkomstig de wet tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer betreffende de verwerking van persoonsgegevens.

    Deze wet garandeert dat de ingezamelde gegevens niet voor oneigenlijke doeleinden gebruikt worden. In geval van moeilijkheden bij de uitoefening van de rechten toegekend op grond van deze wet of in geval van niet-nakoming van de verplichtingen die voortvloeien uit deze wet, kan de betrokken persoon een klacht richten aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.



  • Rookmelders

     

    Autonome rookmelders (optisch en ionisch)

     

    Opmerking

    • autonome rookmelders werken enkel op batterij
    • maximaal 2 rookmelders/dag

     

    Verboden

    • Niet-autonome rookmelders
    • Afgedankte elektrische en elektronische apparaten

     



  • Sloophout

     

    Alle houtmaterialen: vezelplaten, deuren, paletten, meubels,...

     

    Verboden:

    • kurk
    • verbrand hout
    • treinbilzen
    • geperst karton
    • ramen of deuren met glas
    • allerlei niet-houten bekleding of vulling
    • zwaar metalen beslag, hang- en sluitwerk e.d.

     

    Tarief

    €7,50 per begonnen m³. Een kleine hoeveelheid (via draaikrans) is gratis. Per bezoek kan 1 maal een kleine hoeveelheid gratis worden aangeboden.



  • Snoeihout en kleine boomstronken

     

    Snoeihout, boomstronken met een stamdoorsnede kleiner dan 50 cm ter hoogte van de zaagsnede.

     

    Opmerking: Voor grote hoeveelheden snoeiafval of grote boomstronken: raadpleeg de parkopzichter.
     

    Verboden: 
     

    • wortelstronken met grote hoeveelheden aarde,…
    • wortelstronken met een stamdoorsnede van meer dan 50 cm ter hoogte van de zaagsnede.

      



  • Steenpuin: recycleerbaar en kalk, gips en porselein

      

    1. Recycleerbaar steenpuin:  


    Toegelaten:

    Beton, bakstenen, sierstenen, vloertegels, zand,… porselein (wasbak, toilet, borden, tassen)
     

    Verboden:

    • alle niet-recycleerbaar steenpuin zoals gipsplaten, cellenbeton, ..
    • asbestcement
    • glas
    • grond, teelaarde, graszoden

     

    Tarief
     
    €7,50 per begonnen m³. Een kleine hoeveelheid (via draaikrans) is gratis. Per bezoek kan 1 maal een kleine hoeveelheid gratis worden aangeboden.

    1. Kalk, gips en porselein

    Toegelaten:

    Cellenbeton (ytong), gipsplaten (gyproc), gipsblokken, kalk, ..


    Verboden:

    • ander bouwafval, isolatieprodukten, kunststoffen, teelaarde, graszoden, verbrandingsresten, hout, stenen,..
    • teelaarde

    Tarief
    €7,50 per begonnen m³. Een kleine hoeveelheid (via draaikrans) is gratis. Per bezoek kan 1 maal een kleine hoeveelheid gratis worden aangeboden.



  • Textiel

     

    Nog draagbare kinder-, heren- en dameskledij, huishoudlinnen, beddengoed, schoenen, handtassen, lederwaren,..

     

    Opmerking :

    • Het textiel dient in droge en zuivere staat in een plastiek zak te worden aangeboden. Nat, versleten, gescheurd, vuil of besmeurd materiaal wordt geweigerd.



    Verboden :

    • nat, versleten of besmeurde kledij of schoenen.
    • kussens, donsdekens, bedspreien met vulling, …
    • tapijten, matrassen.

     

     



  • Toners en cartridges

     

    Toners laserprinter, toner fotokopieermachine, toner faxapparaat,  inktpatroon inkjetprinter, inktpatroon kleurenprinter, GSM

     

    Verboden

    • lege tonerbussen
    • lint matrixprinter
    • lint typmachine

     



  • Treinbielzen

     

    Tegen betaling

    • €7,50 per begonnen m³. Een kleine hoeveelheid (via draaikrans) is gratis. Per bezoek kan 1 maal een kleine hoeveelheid gratis worden aangeboden.

     

    Verboden

    • takken
    • snoeihout
    • houten meubels

     



  • Vlak glas

     

    Serreglas, spiegelglas, glasdallen, aquaria, glas van kaders (zonder kader), gehard glas,...

     Verboden:

    • glazen flessen of bokalen
    • hittbestendig glas
    • kristal
    • loodglas
    • dubbelglas
    • keramiek of porselein

    Tarief
    €7,50 per begonnen m³. Een kleine hoeveelheid (via draaikrans) is gratis. Per bezoek kan 1 maal een kleine hoeveelheid gratis worden aangeboden.



  • Voor welke fracties op het recyclagepark moet ik betalen en hoeveel?

    Slechts voor enkele fracties dient u te betalen op het (DIFTAR)recyclagepark:

    • Grofvuil
    • Asbestcement
    • Vlak glas
    • Treinbielsen
    • Zetels en zitbanken
    • Grond
    • Hout
    • Steenpuin
    • Niet-recycleerbaar bouwafval

    U kan de tarieven hier raadplegen.

    Op alle recyclageparken kan u betalen via bankkaart en kredietkaart.



  • Waar kan ik naartoe met mijn kerstboom?
    Uw gemeente beslist of ze al dan niet een kerstboomophaling  organiseert. Voor meer informatie over de ophaling neemt u contact op met de milieudienst van uw gemeente.

  • Waar ligt het recyclagepark?
    IVAREM baat 11 recyclageparken uit in 10 gemeenten. Een overzicht van de adressen van alle recyclageparken vindt u onder adressen.

  • Waar moeten mensen met plaatsgebrek hun DIFTAR-container zetten?
    Voor mensen met plaatsgebrek kunnen 40-litercontainers voorzien worden. Deze containers nemen niet veel plaats in en kunnen makkelijk door middel van een handvat opgenomen worden.

    Vaak worden bij appartementsgebouwen ondergrondse collectieve systemen voorzien. Gebruikers hiervan krijgen geen container maar een badge waarmee ze het ondergrondse systeem kunnen openen en daarin hun afval deponeren.

  • Waar naartoe met luiers en incontinentieafval?

    Bij luiers en incontinentiemateriaal kunnen praktische problemen omtrent geur en opslagcapaciteit optreden. Bovendien wegen luiers en incontainentiemateriaal letterlijk door in de afvalfactuur.

    Het is praktisch en economisch niet haalbaar om een selectieve inzameling huis-aan-huis van luiers en incontinentiemateriaal te organiseren. Daarom heeft IVAREM een alternatief uitgewerkt via het recyclagepark.  De luiers en incontinentiemateriaal moeten aangeboden worden in een speciale zak die u op de gemeente en op het recyclagepark kan aankopen. Deze zakken mogen dan in een speciale container op het recyclagepark gedeponeerd worden. Voor het aanvoeren van enkel 'luierzakken' wordt geen bezoek aangerekend.

    Sommige gemeenten geven ook een financiële tegemoetkoming aan mensen met jonge kinderen of mensen die lijden aan incontinentie. Kijk bij uw gemeente voor meer informatie.



  • Waar staan de OCT's?

    Om het dichtsbijzijnde OCT in uw buurt te vinden klikt u hier.
    Geef uw adres in en duid aan welke OCT u zoekt (PMD, restafval, papier en karton of glas) in welke gemeente.



  • Waarom is de betalende zone voorzien van een slagboom en een draaikrans?

    Het DIFTAR-containerpark is opgedeeld in twee delen: een niet-betalende zone en een betalende zone.

    Om zeker te zijn dat iedere aanvoerder van betalende fracties ook wel degelijk betaalt, werd de betalende zone afgemaakt a.d.h.v. een omheining.  Nadat de aanvoerder betaald heeft aan de betaalzuil krijgt hij toegang tot de betalende zone.

    Elk gezin mag 1 maal per bezoek gratis een kleine hoeveelheid afval deponeren op de betalende zone. Dit gebeurt via de draaikrans.  



  • Waarom is het aantal gratis beurten beperkt tot 28 per gezin per jaar?
    Door het aantal gratis bezoeken te beperken wil IVAREM de burger bewuster doen omspringen met zijn afval.

    De 28 toegangsbeurten zijn voor 95 % van de gezinnen voldoende om gedurende 1 jaar naar het containerpark te komen.

    Gezinnen die meer dan 28 maal per jaar naar het containerpark komen, moeten € 5,00 betalen per bijkomend bezoek.

  • Waarom is het DIFTAR-recyclagepark opgedeeld in twee zones?

    Om de bezoekers meer bewust te maken van hun rol in het ontstaan van afvalstoffen wilt IVAREM via DIFTAR het principe 'de vervuiler betaalt' invoeren op al haar recyclageparken.

    Er zal voor een aantal fracties moeten betaald worden per volume-eenheid. Om een duidelijk onderscheid te maken tussen de fracties die gratis mogen gedeponeerd worden en de fracties waarvoor moet betaald worden, is het recyclagepark opgedeeld in 2 zones.

    Het niet-betalende gedeelte is vrij toegankelijk. Om op het betalende gedeelte te kunnen, moet u eerst betalen aan de betaalzuil. Betalen kan via bankkaart of kredietkaart. U opent de slagboom of de draaikrans met uw elektronische identiteitskaart.

    Volgende fracties zijn betalend:

    • hechtgebonden asbest
    • grond
    • sloophout
    • niet-recycleerbaar bouwafval
    • treinbielzen
    • steenpuin
    • vlak glas
    • grofvuil
    • zetels en zitbanken

     

     



  • Waarom moet ik betalen voor sloophout, steenpuin en niet-recycleerbaar steenpuin?
    Het transport en de verwerking van sloophout, steenpuin en niet-recycleerbaar bouwafval betekent een groot aandeel in de totale kostprijs voor het recyclagepark.

    Om die reden wordt er dan ook een kleine bijdrage gevraagd van de burger die hout, steenpuin of niet-recycleerbaar bouwafval aanbiedt.

  • Waarom staat groenafval op de betalende zone als het een gratis fractie is?
    Nadat alle recylageparken van IVAREM gemoderniseerd en aangepast zijn voor DIFTAR zal voor elke fractie op de betalende zone moeten betaald worden. De grote uitzondering is echter fijn groenafval. Deze fracties is en blijft gratis .

    Om het gebruiksgemak van de bezoeker niet te verminderen, heeft IVAREM ervoor gekozen om fijn groenafval op de betalende zone te zetten. Deze is immers opgebouwd rond een loskade.

  • Wanneer zal DIFTAR huis-aan-huis ingevoerd worden?
    Het is de gemeente of de stad die beslist of er DIFTAR huis-aan-huis wordt ingevoerd.

    Sinds 2005 is er DIFTAR in Berlaar, Duffel en Bonheiden.
    Sinds 2009 is er DIFTAR in Willebroek en Putte
    Sinds 2010 is er DIFTAR in Lier.

  • Wat als de container beschadigd of gestolen wordt?

    Wanneer er zich problemen voordoen met de container, dient u contact op te nemen met de gratis infolijn 0800 90 441.

    Gestolen? Doe eerst navraag in uw buurt. Containers lijken op elkaar en een verkeerde container meenemen is snel gebeurd. Leg bij effectieve diefstal klacht neer bij de politie. Na voorlegging van een attest van klachtneerlegging bezorgt IVAREM u gratis een nieuwe container. Zonder attest of bij verlies worden de kosten van een nieuwe container verrekend op uw DIFTAR-rekening.
     

    Beschadigd? Indien IVAREM bij de ophaling uw container beschadigt, bevestigt de inzamelaar een label aan de container en herstelt of vervangt IVAREM de container op haar kosten. Schade die veroorzaakt werd door uzelf of derden wordt aangerekend via uw DIFTAR-rekening. 
     



  • Wat doen met de badge bij verhuis?

    De badge voor het gebruik van een OCT hoort toe aan uw adres, niet aan u als persoon. Wanneer u verhuist laat u de badge dus achter voor de volgende bewoners.

    Indien u een nieuwbouw zet, dient u zelf met IVAREM contact op te nemen en een badge aan te vragen. Na betaling van de provisie kan u  de badge gebruiken op het OCT in uw buurt.

    Neem bij verhuis altijd contact op met de gratis infolijn 0800 90 441.

    Verhuis binnen de gemeente: op uw nieuwe adres wordt de aanwezige badge op uw naam gezet. Het saldo van uw DIFTAR-rekening wordt overgedragen naar uw nieuwe adres.
     

    Verhuis buiten de gemeente:  neem contact op met de infolijn 0800 90 441 zodat wij uw rekening kunnen stopzetten en het resterende saldo kunnen terugstorten.



  • Wat doen met de container bij verhuis?

    De container voor restafval hoort toe aan uw adres, niet aan u als persoon. Wanneer u verhuist laat u de container dus leeg en proper achter voor de volgende bewoners.

    Indien u een nieuwbouw zet, dient u zelf met IVAREM contact op te nemen en een container aan te vragen. na betaling van de provisie kan u dan de container aanbieden voor lediging.

    Neem bij verhuis altijd contact op met de gratis infolijn 0800 90 441:

    Verhuis binnen de gemeente: op uw nieuwe adres wordt de aanwezige container op uw naam gezet of kan u een aangepast container aanvragen. Het saldo van uw DIFTAR-rekening wordt overgedragen naar uw nieuwe adres.
     

    Verhuis buiten de gemeente:  neem contact op met de infolijn zodat wij uw rekening kunnen stopzetten en het resterende saldo kunnen terugstorten. 
     



  • Wat is 'DIFTAR op het recyclagepark'?
    DIFTAR is de afkorting van "gedifferentieerd tarief". Het is de praktische toepassing van het principe 'de vervuiler betaalt'. Met dit principe wil de Vlaamse overheid een deel van de kosten voor de inzameling en verwerking van afval bij de persoon leggen die het afval veroorzaakt heeft.

  • Wat kan ik kopen op het recyclagepark?

    Op het DIFTAR-recyclagepark kunnen een aantal zaken aangekocht worden.
    Bekijk ze hier.

     



  • Wat moet ik doen indien het OCT buiten gebruik is?

    Indien het OCT in uw buurt defect is, neemt u best meteen contact op met het gratis 0800 90 441- nummer.
    IVAREM komt dan binnen de 24 uur langs om het defect te herstellen. In de tussentijd kan u:

     1. uw afval eventjes terug mee naar huis nemen en de dag erna aanbieden
     2. u begeven naar een andere OCT in de buurt. Met uw badge kan u immers ieder OCT in uw gemeente openen

    Het is NIET toegastaan om uw afvalstoffen achter te laten bij het defecte OCT. Dit is en blijft sluikstorten en is dus strafbaar!

    U kan storingen melden van maandag tot donderdag tussen 8u00 - 17u00; op vrijdag tussen 8u00- 20u00 en op zaterdag tussen 9u00 en 17u00.



  • Wat zijn de openingsuren van het recyclagepark?

    Alle recyclageparken van IVAREM hebben dezelfde openingsuren:

    Openingsuren
    Maandag 12u30 - 18u00
    Dinsdag 9u00 - 18u00
    Woensdag 9u00 - 18u00
    Donderdag Gesloten
    Vrijdag 9u00- 18u00
    Zaterdag 9u00- 15u00
    Zondag Gesloten

     

    Kijk hier voor de extra sluitingsdagen (feestdagen).



  • Welke kosten worden er aangerekend bij DIFTAR huis-aan-huis?

    Per keer dat de container wordt aangeboden, wordt afhankelijk van het volume een ledigingskost aangerekend ter compensatie van de variabele inzamelkost. Dit om de gebruikers ertoe aan te zetten om nauwelijks gevulde containers niet aan te bieden. in sommige gemeenten wordt er ook nog een maandelijkse huur aangerekend.

    Het ingezamelde afval dient verwerkt te worden. Om de kosten voor de verwerking te betalen, zal aan de burger een tarief per kilogram aangerekend worden. Daarom zal de hoeveelheid afval dat de burger aanbiedt, gewogen worden.

    Indien u uw afval naar een ondergronds collectief systeem brengt, betaalt u voorlopig nog per volume (20 l of 60 l). Het tarief wat uw betaalt omvat een aanbiedingskost en een verwerkingskost.



  • Zal DIFTAR leiden tot meer sluikstorten?
    We kunnen uit de ervaringen van andere gemeenten besluiten dat de invoering van DIFTAR geen aanleiding geeft tot een sterke stijging van het aantal gevallen van sluikstorten.

    Het fenomeen sluikstorten bestaat nu reeds en zal ook blijven bestaan na het invoeren van DIFTAR. Het komt er dus op aan om een consequent handhavingsbeleid met betrekking tot deze problematiek te blijven voeren. Het blijkt dat de sociale controle van omwonenden na invoering van DIFTAR toeneemt omdat de burgers zich meer bewust zijn van de financiële consequenties voor de gemeenschap van zulk een onverantwoord gedrag.

  • Zal DIFTAR nog wel invloed hebben?

    Men kan de vraag stellen of een geïnformatiseerd DIFTAR-systeem in de praktijk wel een effect zal hebben op de hoeveelheid aangeboden afval als voordien reeds het principe van de dure huisvuilzak werd toegepast. In de praktijk blijkt dit inderdaad het geval te zijn! In de gemeenten waar DIFTAR werd ingevoerd daalde de hoeveelheid restafval met ongeveer 35 %!



  • Zal een gemiddeld gezin meer moeten betalen met DIFTAR?
    Het is de bedoeling dat DIFTAR aan een gemiddeld gezin niet meer zal kosten dan het huidig toegepaste systeem voor de verwijdering van restafval. Natuurlijk zal deze kost niet hetzelfde zijn voor ieder gezin.

    Een gezin dat zoveel mogelijk afval voorkomt en zo consequent mogelijk sorteert, zal met DIFTAR minder betalen dan een gezin dat geen aandacht besteedt aan afvalpreventie.

    Ook zullen gezinnen die nu zware huisvuilzakken (meer dan 8 kg/zak) met DIFTAR meer betalen maar dat is gelet op het principe "de vervuiler betaalt" niet meer dan correct.

  • Zal een tweewekelijkse ophaling niet leiden tot geurhinder?

    Een tweewekelijkse ophaling wordt reeds in vele gemeenten toegepast. Zelfs daar waar er niet betaald moet worden per lediging van de container, blijkt dat veel mensen hun container slechts om de maand aanbieden. De containerdeksels sluiten goed af. Hierdoor kan het afval een lange tijd bewaard blijven zonder dat dit aanleiding geeft tot geurhinder buiten de container.

    Bovendien is het één van de doelstellingen van DIFTAR om de burger te stimuleren om organisch afval thuis te composteren. Het geuren van afval ontstaat wanneer de bio-degradeerbare bestanddelen van het afval in een zuurstofarme omgeving ontbinden. Deze bio-degradeerbare bestanddelen kunnen makkelijk door de burger thuis verwerkt worden tot vruchtbare compost en hoeven dus niet bij het restafval terecht te komen.

    Door thuis te composteren voorkomt u het geuren van uw afval in de container. Daarnaast is het wenselijk dat de container op een koele plaats geplaatst wordt.



  • Zal het straatbeeld niet verstoord worden door containers?
    De containers voor restafval zullen om de twee weken opgehaald worden.

    De praktijk leert dat bij een DIFTAR-ophaling ongeveer 60% van de burgers hun container ter lediging aanbieden. Wanneer de containers ordelijk langs de stoep worden geplaatst, verstoort dit het straatbeeld niet.

    Bovendien blijkt uit de praktijk dat 30% van de gezinnen binnen het uur na de ophaling hun container terug in huis nemen.

  • Zal mijn buur niet zijn afval in mijn container dumpen?

    Eén van de eerste bedenkingen die mensen maken bij een systeem waarbij betaald moet worden per aangeboden kilogram afval, is de vrees dat de buurman of een passant zijn afval in hun container zal dumpen.

    Technisch valt hier wel een mouw aan te passen: het is namelijk mogelijk om een container te voorzien van een slot dat de gebruiker kan openen met behulp van een sleutel. Wel moet vermeden worden dat de beladers bij hun ophaalronde geen reusachtige sleutelbos moeten meezeulen. Daarom zijn de sloten zo ontworpen dat, als de container wordt omgekeerd door het beladingsmechanisme van de huisvuilwagen, het slotmechanisme verschuift waardoor het slot wordt ontsloten. Deze technische oplossing is echter niet goedkoop.

    In de praktijk blijkt gelukkig dat het probleem van ‘sluikstorten’ in de containers best meevalt. Daarom werden daar waar DIFTAR reeds werd ingevoerd in de eerste plaats containers geleverd zonder slot. Mocht er zich ergens toch een probleem voordoen, waarbij in een container afval terecht komt dat niet afkomstig is van de gebruiker van de container, dan kan er tegen betaling alsnog een slot geplaatst worden. In de praktijk blijkt dit per gemeente om niet meer dan een tiental gevallen te gaan. Als men bovendien de container enkel aanbiedt wanneer die zo goed als vol is, dan kan er niet veel afval meer bij gestopt worden.



  • Zullen containers de toegankelijkheid van voetpaden niet belemmeren?

     Een 140-litercontainer neemt slechts 48 cm x 55 cm aan oppervlakte in beslag. Bovendien zal een container niet zo snel omvallen als een huisvuilzak.

    Aangezien de containers om de twee weken geledigd worden, slechts een deel van de gezinnen hun container buitenzetten en veel containers na het ledigen direct terug worden binnengenomen, zal de toegankelijkheid van de voetpaden niet méér belemmerd worden dan bij gebruik van huisvuilzakken, eerder integendeel. Voorwaarde is wel dat de containers netjes langs de rand van de stoep worden geplaatst. Maar deze voorwaarde geldt evengoed bij het gebruik van huisvuilzakken.
    In geval van zeer smalle voetpaden kunnen de containers op verzamelplaatsen worden aangeboden.



zoek zoek
Tip van de maand